Home » 2015 » July » 27 » مراسم رونمایی کتاب ادبیات فلکلوریک هزارکی
1:25 PM
مراسم رونمایی کتاب ادبیات فلکلوریک هزارکی

 

 

«ادبیات فولکلوریک هزارگی» عنوان دومین اثر فرهنگیِ آقای عباس دلجو، محقق و نویسنده معاصر است. این کتاب در قطع رقعی و 655 صفحه از سوی انتشارات مقصودی، به چاپ رسید.

 

پس از چاشت  دیروز یک شنبه، 4 اسد سال روان تالار اجتماعات دانشگاه ابن سینا مملو از مشتاقین این اثر شده بود. عدۀ زیادی از اساتید دانشگاه، نویسنده‌گان، شعرا، چهره‌های سیاسی و محصلین در این برنامه شرکت کرده بودند. انتشارات مقصودی، دانشگاه ابن سینا، روزنامه جامعه باز، روزنامه اطلاعات روز، جمهوری سکوت، شورای سراسری هزاره‌های اهل سنت و شورای مدنی جوانان دایمیرداد، برگزارکنندگان این برنامه بودند.

 

مرتضی برلاس، که برنامه را گردانندگی می‌کرد در آغاز بخشی از تقریظ آقای یعقوب یسنا را که در ابتدای این کتاب به چاپ رسیده است را به خوانش گرفت: « اگر بخواهیم به‌طور نسبی از اهمیت این تحقیق سخن بگوییم؛ در چشم‌انداز نخست، اهمیت تحقیق در این است که در مقطعی از زمان صورت می‌گیرد که این مقطعِ زمانی برای ادبیات فولکلور و واژه‌های نابِ گویشِ هزارگی مقطعِ خاص است؛ زیرا وضعیت اجتماعی کنونی هزاره‌ها بنا به مناسباتِ فرهنگی و اجتماعی با اقوام افغانستان و بنا به مناسباتِ فرهنگی با مردم جهان چه از طریق مهاجرت و چه بنا به امکان‌های مناسبتی ارتباطات زندگی معاصر، رو‌به‌رو با تحولات جدی است؛ دیر یا زود واژه‌های ناب گویش هزارگی، ضرب‌المثل‌ها و دوبیتی‌های هزارگی دچار فراموشی و تحول خواهد شد؛ در صورتی که نتوانیم ادبیات فولکلورمان را مکتوب کنیم، ادبیات فولکلور ما دچار فراموشی می‌شود و این دچار فراموشی شدن، آسیب جبران‌ناپذیرِ فرهنگی را بر هویت و اعتبار فرهنگی ما که نشان­دهنده روحیات بشری ما است، وارد می‌کند. خوشبختانه، کتاب فولکلور هزارگی توانسته است در این مقطعِ خاص، به خوبی از ادبیات فولکلور مردم هزاره پاسداری کند و به عنوان یک سند معتبر، ادبیات فولکلور هزاره را حفظ و ارایه کند.

 

 

در چشم انداز دوم، تحقیق، اهمیت زبان­شناسی دارد؛ زیرا پژوهشگر با ارایه‌ی واژه‌های ناب هزارگی و کاربرد آن در جمله، برای زبان­شناسان داده‌های اطلاعاتی لازمی را تهیه کرده است که زبان­شناسان می‌توانند با استفاده از داده‌های ارایه شده درباره‌ی ریشه‌شناسی واژه‌های ناب و درباره ویژگی‌های صرفی و نحوی گویش هزارگی، تحقیق و پژوهش‌های زبان­شناسانه، انجام بدهند.»

 

سخنران اول این برنامه استاد علی امیری، استاد دانشگاه ابن سینا بود. او در ابتدا به مهم بودن این اثر پرداخت. از دید او تولید چنین آثاری یکی از لازمه‌های اساسی جامعه ماست. او در ادامه به برخی لغاتی اشاره کرد که در این کتاب نیامده‌است و لغاتی که احتیاج به معنا و تفسیر بیشتری دارد.

 

 

پس از آن استاد محمدیونس طغیان ساکایی، استاد دانشگاه کابل به ایراد سخن پرداخت. آقای ساکایی نیز این اثر را یک اثر ارزشمند خواند و داشته‌های قابل ذکر در این کتاب را بازگو کرد.

 

یعقوب یسنا، استاد دانشگاه البیرونی نیز در ادامۀ برنامه به سخنرانی پرداخت. او نیز واژگان اختصاصی هزارگی که در این کتاب آمده است را در خور ستایش دانست. او در ادامه به تحلیل لغات و ابیات داخل کتاب پرداخت.

و بنده نیز نمایده انجمن جوانان بینا یک تن از شرکت کننده این مراسم بودم

در آخر این برنامه با سخنرانی استاد عباس دلجو به پایان رسید. آقای دلجو ضمن تشکری از برگزار کنندگان این برنامه، از حضور پر شور مخاطبین خود در این برنامه تشکری کرد. او در ادامه در مورد چگونگی تحقیق خود توضیحاتی را ارایه نمود

 و بنده نیز نمایده انجمن جوانان بینا یک تن از شرکت کننده ګان این مراسم

Views: 497 | Added by: binaunion | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
avatar
Investigationes
     Kabul Afghanistan
  District seven Chelsatoon Road
  Bina Youth Union (BYU) main office


+93 728000201 info.byu.af@gmail.com  
join us on facebook
sample map